Slodkaciaza logo

Owoce, soki, przetwory owocowe

Owoce składają się głównie z wody i węglowodanów, w tym błonnika. To bogate źródło witamin i minerałów, dlatego też są ważnym elementem dobrze zbilansowanej i zdrowej diety. Nie powinno ich zabraknąć w codziennym jadłospisie - nawet jeśli masz cukrzycę ciążową. Natomiast ze względu na wysoką zawartość łatwo przyswajalnych cukrów prostych ich spożycie powinno być umiarkowane. Jeśli jesteś w Słodkiej Ciąży zalecana ilość owoców to 2-3 porcje w ciągu dnia (ok. 200 g), najlepiej w II śniadaniu i podwieczorku.

Ile waży porcja?

1 PORCJA = ok. 80 – 100 g części jadalnych owoców (czyli bez niejadalnej skórki, ogryzka czy pestki) 

Dla uproszczenia przyjmuje się, że jedna porcja to:

  • jedno średniej wielkości np. jabłko

lub

  • pół szklanki drobnych owoców np. malin

lub

  • pół szklanki świeżych, startych lub gotowanych owoców

Owoce - przykłady porcji:

1 sztuka:

  • JABŁKO
  • GRUSZKA
  • POMARAŃCZA
  • BRZOSKWINIA
  • BANAN

2 sztuki:

  • MANDARYNKI
  • KIWI
  • ŚLIWKI
  • MORELE

½ szklanki:

  • JAGODY
  • MALINY
  • TRUSKAWKI
  • PORZECZKI
  • CZEREŚNIE
  • WIŚNIE
  • ARBUZ
  • ANANAS
  • WINOGRONA
  • MANGO

Gdy jesteś w  Słodkiej Ciąży wybieraj owoce o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55). Pomocny będzie również specjalny podział owoców na grupy w zależności od zawartości węglowodanów:

  • Grupa I – owoce o zawartości 2–5%. węglowodanów: arbuzy, cytryny, grejpfruty, melony, poziomki, truskawki, żurawina.
  • Grupa II – owoce o zawartości 5–10%. węglowodanów: agrest, ananasy, borówki, brzoskwinie, czarne jagody, czereśnie, gruszki, jabłka, jeżyny, maliny, mandarynki, morele, pomarańcze, porzeczki białe i czerwone, wiśnie.
  • Grupa III – owoce o zawartości 10–25%. węglowodanów: banany, czarne porzeczki, śliwki, winogrona, owoce suszone.
     

Owoce oprócz glukozy zawierają również inny cukier prosty fruktozę (tzw. cukier owocowy). Fruktoza ma niski indeks glikemiczny - 20, co oznacza, że nie powoduje dużego wzrostu poziomu cukru we krwi oraz nie powoduje wyrzutu insuliny. Pomimo to cukier owocowy nie jest cukrem idealnym dla osób z cukrzycą ciążową. Fruktoza ulega innym przemianom metabolicznym niż glukoza. Jest metabolizowana w wątrobie do glikogenu i tłuszczy, a ubocznym produktem tych reakcji jest kwas moczowy – jeden z czynników ryzyka rozwoju miażdżycy. Fruktoza podnosi również poziom trójglicerydów we krwi i może doprowadzić do niekorzystnych zmian profilu lipidowego oraz przyczynić się do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego czy też otyłości. Wiele danych wskazuje również, że fruktoza może prowadzić do insulinooporności oraz cukrzycy typu 2. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasady umiarkowanego spożycia owoców.
 

Soki i przetwory owocowe:

  • dla utrzymania prawidłowej glikemii korzystniejsze jest jedzenie owoców niż picie soków owocowych
  • zjedzenie owocu daje uczucie sytości, podczas gdy wypicie soku w ilości o podobnej wartości energetycznej nie daje tego wrażenia
  • jeśli koniecznie chcesz napić się soku owocowego, wybieraj tylko naturalne, niedosładzane, o niskim indeksie glikemicznym i wypijaj max. 100 ml soku dziennie rozcieńczonego wodą
  • dżemy, konfitury, koncentraty owocowe, słodzone soki i napoje owocowe nie są wskazane przy cukrzycy ciążowej

Gdy jesteś w Słodkiej Ciąży w doborze owoców,  a zarazem kontroli glikemii i komponowaniu diety, pomocne są wskaźniki:

Do góry