Slodkaciaza logo

Warzywa

Warzywa to bardzo ważne źródło witamin i minerałów, białka roślinnego oraz węglowodanów wraz z błonnikiem pokarmowym w diecie osoby chorej na cukrzycę ciążową. Są podstawą codziennego jadłospisu w Słodkiej Ciąży i nie tylko.

Gdy jesteś w  Słodkiej Ciąży najczęściej wybieraj warzywa o niskim indeksie i ładunku glikemicznym (poniżej 55). Pomocny będzie również specjalny podział owoców na grupy w zależności od zawartości węglowodanów:

  • Grupa I – warzywa o zawartości 2–5% węglowodanów: boćwina, brokuły, cykoria, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rabarbar, rzepa, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak, szczypiorek, nać pietruszki, pieczarki.
  • Grupa II – warzywa o zawartości 5–10% węglowodanów: brukiew, brukselka, buraki, cebula, dynia, jarmuż, fasolka szparagowa, kapusta biała, czerwona i włoska, marchew, por, rzepa, szczaw, włoszczyzna.
  • Grupa III – warzywa o zawartości do 75% węglowodanów: bób, chrzan, czosnek, groszek zielony, koperek zielony, korzeń pietruszki, seler, ziemniaki.
  • Grupa IV – warzywa o zawartości 10–25% węglowodanów: groch, fasola, soja, soczewica, kukurydza.

Gdy jesteś w Słodkiej Ciąży w doborze warzyw, a zarazem kontroli glikemii i komponowaniu diety, pomocne są wskaźniki:

Do góry